BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

jE m'aiMe

aMouR

Thursday, September 30, 2010

aku dah luper cmne jadi kurus...

ermmmm..nak share ape yg tgh aku aim...hehehehe..stgh org ckp kite kene simpan pe yg kite aim..takot nt xjd..tp aku pikir2 lik aku xmo simpan ape yg aku aim..aku nak ramai org tau..supaya aku terus berusaha n xmain2....huhuhu..serius tak?
saat ni aku aim nak trnkan berat badan..bukan aje turunkan..tapi nak berusaha keras..
ape yg buat aku nak turunkan berat aku?huhuhu..actually aku ni dah lame tak kurus..atau dgn kata lainnya aku dah lupe dah cmne rase diri aku ni kurus..raye time tu kwn aku salwa dah kurus weh..at least lemak yg die simpan dah lame akhirnya dah kurang..bile aku tanye die ape yg buat die kurus die jawap xkan tiap2 tahun die nak dengar fizah(kwn skolah kitorg gak yg xpenah gemok) ckp xkuruskan pon..even alasan utk die kurus sgt sng mamndangkan die duk kat sabah..konon2 selera xkena la..
so aku pon mmg dah start atur langkah nak turunkan berat aku ni sebelum bulan pose lagik..takde la byk sgt yg aku buat..cume aku start berjoging..tp xtiap2 hari la..lebih kurang sminggu skali..tapi bile aku g joging ramai sgt yg ckp joging tu xle pon bakar kalori..tp bg aku ok je kot..
then time raye aku mkn tak hengat..bukan mkn hidangan juadah raye..tapi mkn masakan mak aku..aku cuti lame..ape lagik..aku balun ar sungguh2..aku ckp je nt time lunch mesti ade..mane taknye..aku rase hancus diet aku time tu..
tp bile lik je putrajaya aku rase cm sgt mnyesal..rugi je usaha aku sebelum ni..bertambah gemok weh aku..benci lak aku ngan diri aku ni...so skrg aku nak start lik..kalo boleh nak buat gerak gempur dah ni...so utk trnkan berat bdn aku ni la antara perkara yg aku try buat:
1-kurangkan mkn nasi (even aku ni mmg xkisah pon kalo xmkn nasik..tp bile start diet aku jadik mcm nak mkn je nasi tu..huh)
2-minum air tidak berperisa (skg,aku ni dah jangkit penyakit jiji yg xsuke minum air yg xde kaler)
3-minum air masak banyak2 (kalo le aku nak minum lebih dr 9 gelas air.penurunan berat badan dengan kurang mengambil air akan menjadi sia-sia kerana ia hanya sementara)
4-menjauhi minuman berkafien (minuman berkafein adalah musuh jika sedang berdiet ini kerana kafein meningkatkan insulin di dalam badan anda dan menghentikan proses pembakaran lemak di dalam badan)
5-menjalankan aktiviti yang banyak pergerakan (joging ke..main2 ke..ape2 la)
6-makan slow2..kan elok utk sistem penghadaman kita..sec tak langsung aku pon jdk cpt kyg n mkn sket..
so, buat sementara ni, ni lah perkara2 yg aku cube lakukan utk kurangkan berat aku yg dah lama tak ringan...kawan-kawan..ayuh support aku..aku dah lame tak kurus...hukhukhuk..

No comments:

Post a Comment